21 Mart 2017 Salı

ÂŞIK VEYSEL (VEYSEL ŞATIROĞLU)

Sevgili çocuklar bugün sizlere değerli halk ozanımız Âşık Veysel’i anlatmak istiyorum.

Âşık Veysel 1894 yılında Sivas’ın Şarkışla ilçesinin Sivrialan köyünde dünyaya gelmiş.


Veysel’in iki kız kardeşi o yörede yaygınlaşan çiçek hastalığına yakalanarak vefat etmiş.

Veysel yedi yaşına geldiği zaman bu hastalık yüzünden iki gözünü kaybetmiş.

Bakın kendisi bu olayı nasıl anlatmış:

“Çiçeğe yatmadan evvel anam güzel bir entari dikmişti. Onu giyerek beni çok seven Muhsine kadına göstermeye gitmiştim. Beni sevdi. O gün çamurlu bir gündü, eve dönerken ayağım kaydı ve düştüm. Bir daha kalkamadım. Çiçeğe yakalanmıştım... Çiçek zorlu geldi. Sol gözümde çiçek beyi çıktı. Sağ gözüme de, solun zorundan olacak, perde indi. O gün bugündür dünya başıma zindan.”

Babası oyalanması için ona bir bağlama almış.. Veysel önce başka ozanların eserlerini çalmaya başlamış. Sonra yurdu dolaşmaya başlamış. Köy Enstitülerinde saz hocalığı yapmış.

Veysel’in eserlerinde yaşama sevinciyle hüzün iç içedir. Kullandığı dil akıcı ve yalındır. Şiirleri, “Deyişler”, “Sazımdan Sesler”, “Dostlar Beni Hatırlasın” isimli kitaplarda toplanmıştır.

Veysel’i 1973 yılının Mart ayında akciğer kanserinden kaybettik.
Âşık Veysel ‘Âşık Geleneğinin’ son büyük temsilcilerindendir.


 

 Metin: Sibel Unur Özdemir
Fotoğraflar: İnternet
Hazırlayan: Çocuk Yazını Kulübü
NOT: Çalışmalarımız izinsiz kullanılamaz. Ancak sitemiz adresini kaynak göstererek kullanabilirsiniz.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder